Fem meter lang robåt. Antagelig importert fra Vestlandet ca. 1900. Førstekonservator Terje Planke ved Norsk Folkemuseum har sett videodokumentasjonen som ble gjort under registreringen og har følgende kommentar:
Fremstevnen har kanelokk og kanskje rester etter et lengre båtdekk. Det er en spiss båtform med mye fremoverlutende stevn. Det er skott rett etter ronga på akterstevnen. Det er en lav stevntopp og esinglist utenpå øverste bordgang og helt ut på stevnen. På oversikt over rommene er det typisk vest-norsk rømming som på en vanlig færing. Smekre, fine band og beter og det ser ut til at midtbeten går helt ut i bordet og ikke er klinket på bandet. Framtofta sitter fast, på plass. Den har ingen hull etter mast og har tofteklosser på oversiden for å holde tofta på plass. Dette er litt overraskende ettersom det ser ut til å være bete under. Det kan eventuelt tyde på at det var tiltenkt mast framfor toften, men fast i den og at det ikke har vært stødd med vant og stag. Da er det en fordel med fast tofte.