Epidemiological Survey on Substance Abuse in Germany 2018 (ESA)
The survey Epidemiological Survey on Substance Abuse in Germany 2018 (ESA) is a representative survey on the use and abuse of psychoactive substances among adolescents and adults aged 18 to 64 years, which has been conducted regularly nationwide since 1980. The data collection took place between March and July 2018 and was conducted by infas Institut für angewandte Sozialwissenschaft GmbH on behalf of the IFT, Institute for Therapy Research in Munich. The nationwide study was conducted in a mixed-mode design as a standardised telephone survey (CATI: Computer Assisted Telephone Interview), as a written-postal survey (PAPSI: Paper and Pencil Self Interview) and as an online survey. The study is financially supported by the Federal Ministry of Health. The survey covered 30-day, 12-month and lifetime prevalence of tobacco use (tobacco products as well as shisha, heat-not-burn products and e-cigarettes), alcohol, illicit drugs and medicines. For conventional tobacco products, alcohol, selected illicit drugs (cannabis, cocaine and amphetamines) and medications (painkillers, sleeping pills and tranquillisers), additional diagnostic criteria were recorded with the written version of the Munich Composite International Diagnostic Interview (M-CIDI) for the period of the last twelve months. Furthermore, a series of socio-demographic data, the physical and mental state of health, nutritional behaviour, mental disorders as well as modules on the main topics of children from families with addiction problems, reasons for abstinence in the field of alcohol and the perception or knowledge of the health risk posed by alcohol were recorded.
- Physical and mental health status: self-assessment of health status; self-assessment of mental well-being; chronic illnesses; frequency of physical problems or pain without clear explanation, anxiety attack / panic attack, frequent worries, strong fears in social situations, strong fears of public places, means of transport or shops, strong fears of various situations, e.g. use of lifts, tunnels, aeroplanes as well as severe weather, sadness or low mood, loss of interest, tiredness or lack of energy, unusually happy, over-excited or irritable, stressful traumatic events, psychiatric, psychological or psychotherapeutic treatment in the last 12 months; physical activity and diet in the last three months: frequency of physical activity (moving from place to place, recreational sports, work-related physical activity) per week; duration of physical activity; consumption of selected foods (low-fat dairy products, raw vegetables, fresh salads, herbs, fresh fruit, cereal products, herbal tea or fruit tea); illness caused by excessive alcohol consumption. 2. Medication use: type of medication use (painkillers, sleeping pills, tranquilizers, stimulants, appetite suppressants, antidepressants, neuroleptics and anabolic steroids) in the last 12 months; frequency of use of painkillers, sleeping pills, tranquilizers, stimulants, appetite suppressants, antidepressants and neuroleptics in the last 30 days and respective prescription by a physician; use of painkillers, sleeping pills or tranquilizers in the last 12 months; tendencies towards dependence: In the last 12 months, the following were asked: significant problems related to the use of painkillers, sleeping pills and tranquillisers (neglect of household and children, poor performance, injury-prone situations while under the influence of medication, unintentional injuries such as accidents or falls, legal problems, accusations from family or friends, broken relationship, financial difficulties, physically attacking or hurting someone, use in larger quantities or for longer periods than prescribed or intended by the doctor, discomfort when stopping the medication. discomfort when stopping the medication and then continuing to take the medication to avoid discomfort, higher doses required for desired effect or weakened effect, unsuccessful attempts to reduce or stop medication use, large amount of time required to obtain medication or recover from effects, restriction of activities, taking medication despite knowledge of harmful effects, craving for medication so strong that resisting or thinking otherwise was not possible. 3. Smoking: smoking status; smoking behaviour: smoked more than 100 cigarettes, cigars, cigarillos, pipes in total during lifetime; type of tobacco use (cigarettes, cigars, cigarillos, pipe); age of initiation of tobacco use; time of last tobacco use; specific number of days in the last month on which cigarettes (or cigars, cigarillos or pipes) were smoked and average number smoked per day; average daily consumption of 20 or more cigarettes (or 10 cigarillos, 7 pipes, 5 cigars) in the last 12 months; smoking behaviour in the last 12 months (had to smoke more than before to get the same effect, effect of smoking decreased, smoked much more than intended, tried unsuccessfully to cut down or quit smoking for a few days, chain smoker, gave up important activities because of smoking, continued to smoke during serious illness, smoking interfered with work, school or housework, smoked in situations where there was a high risk of injury, continued to smoke even though it made other people angry or unhappy, unable to resist strong cravings for tobacco, unable to think of anything else because of strong cravings for tobacco); physical or mental health problems in the last 12 months due to smoking; continued to smoke in spite of physical or mental health problems; health problems due to smoking cessation in the last 12 months (low mood, insomnia, irritability/annoyance, restlessness, difficulty concentrating, slow heartbeat, weight gain); started smoking again to avoid complaints; serious attempts to stop smoking in the last 12 months; successful attempt to quit smoking; ever used shisha (hookah), a Neat-Not-Burn product or an e-cigarette, e-shisha, e-pipe, e-cigar and time of last use; age at first use of e-cigarette/e-cigar/e-shisha/e-pipe and frequency of use in the last 30 days; use of e-cigarettes/e-cigars/e-shishas/e-pipes with or without nicotine. 4. Alcohol consumption: age at first glass of alcohol; alcohol consumption at least once a month; age of onset of regular alcohol consumption; alcohol excesses (binge drinking) in the past and frequency of alcohol excesses in the last 12 months; age at first alcohol excess; time of last alcohol consumption; total number of days with alcohol consumption in the last 30 days or 12 months; concrete information on the average amount of beer, wine/sparkling wine and mixed drinks containing alcohol (alcopops, long drinks, cocktails or punch) consumed in the last 30 days or 12 months. 12 months; concrete information on the average amount of beer, wine/sparkling wine, spirits and mixed drinks containing alcohol (alcopops, long drinks, cocktails or punch) consumed in the last 30 days or in the last 12 months; number of days with consumption of at least five glasses of alcohol in the last 30 days or 12 months; problems caused by alcohol in the last 30 days or 12 months; number of days with consumption of at least five glasses of alcohol in the last 30 days or 12 months. 12 months; problems caused by alcohol in the last 12 months (significant difficulties at work, school or home, situations involving risk of injury, trouble with the police, accusations from family or friends, broken relationship, financial difficulties, physically attacking or hurting someone); alcohol consumption behaviour in the last 12 months (had to drink more than before to get the same effect, effect of alcohol consumption decreased, drank much more than intended, tried unsuccessfully to drink less alcohol or to stop drinking altogether, drank a lot of alcohol over several days, been drunk or suffered from the effects of alcohol, gave up important activities because of alcohol, could not resist strong craving for alcohol, could not think of anything else because of strong craving for alcohol); symptoms after alcohol withdrawal (trembling, insomnia, anxiety, sweating, hallucinations (seizure), nausea, vomiting, urge to move, rapid heartbeat); drank alcohol to avoid such complaints; physical illnesses or mental problems related to alcohol in the last 12 months; alcohol consumption despite physical or mental problems; increased cancer incidence in the last 12 months; alcohol consumption in spite of physical or mental problems. increased cancer risk due to alcohol consumption (stomach cancer, ovarian cancer, breast cancer, mouth and oesophagus cancer, brain tumour, bowel cancer, liver cancer, bladder cancer); alcohol consumption in the last 30 days; personal reasons for abstaining from alcohol (alcohol causes people to lose control, condition of illness worsens due to alcohol, parents had an alcohol problem, family is against alcohol consumption, alcohol consumption is against my spiritual/religious attitude, I do not like the taste and/or smell of alcohol, own pregnancy or partner´s pregnancy). 5. Drug use: drug experience with cannabis (hashish, marijuana), stimulants, amphetamines, ecstasy, LSD, heroin, other opiates such as e.g. codeine, methadone, opium, morphine), cocaine, crack, sniffing substances and mushrooms as intoxicants or never tried any of these drugs before; ever used substances that imitate the effect of illegal drugs (legal highs, research chemicals, bath salts, herbal mixtures or new psychoactive substances (NPS); used such legal substances in the last 12 months; form of substances consumed (herbal mixtures for smoking, powders, crystals or tablets as well as liquids); generally tried drugs; frequency of drug use in total, in each case related to cannabis (hashish, marijuana), stimulants, amphetamines, ecstasy, LSD, heroin, other opiates, cocaine, crack cocaine, sniffing substances, mushrooms resp. Legal highs, research chemicals, bath salts, herbal mixtures, NPS; time of last use of any of the above drugs (in the last 30 days, in the last 12 months or longer ago); used any of the above drugs in the last 12 months; frequency of use of each drug in the last 12 months; use of cannabis or cocaine or amphetamines in the last 12 months; problems related to drug use related to cannabis, cocaine or amphetamines in the last 12 months (problems at work, school or taking care of the household, risk of injury, accident, legal problems, accusations from family or friends about drugs, broken relationship, financial difficulties, physically assaulted or injured someone, used larger amounts, physical symptoms after smaller use, used drugs to reduce or avoid such symptoms, used more than intended, tried unsuccessfully to reduce or stop drug use, spent a lot of time obtaining, using or recovering from the effects of drugs, gave up important activities because of drugs, health problems, continued drug use despite these health problems, mental health problems, continued drug use despite these mental health problems, unable to resist cravings, unable to think of anything else because of strong cravings for drugs); Amphetamines or Methamphetamines: Ever tried amphetamine (speed, pep or paste) or methamphetamine (crystal, crystal-speed, crystal-meth or meth); frequency of use of amphetamine or methamphetamine in the last 12 months. Demography: sex; age (year of birth); country of birth; length of residence in Germany; German or other citizenship; country of birth of parents; German or other citizenship of parents as well as length of residence of parents in Germany (migration background); height in centimetres; body weight in kilograms; marital status; religious community; number of biological children under 18; sex and age of these children; existing pregnancy and week of pregnancy (women only); living with a partner; number of persons in the household (household size); sex and age of the children in the household; relationship to these children; highest school-leaving qualification; intended school-leaving qualification; highest vocational training qualification; gainful employment; group membership if not gainfully employed; previously gainfully employed full-time or part-time; occupational status of current or previous gainful employment; r respondent is the main breadwinner in the household; occupational status of the main breadwinner; net household income. Additionally coded were: Interview number; sex, year of birth, nationality, and age group according to population registration office; municipality ID per federal state (PSU); sample point number; West/East Germany; survey method of the interview; base sample/increase sample; interview year; interview month and interview day; weighting factors; questionnaire completed alone.
Die Studie „Epidemiologischer Suchtsurvey (ESA) 2018“ ist eine seit 1980 regelmäßig bundesweit durchgeführte Repräsentativerhebung zum Gebrauch und Missbrauch psychoaktiver Substanzen bei Jugendlichen und Erwachsenen im Alter von 18 bis 64 Jahren. Die Datenerhebung erfolgte zwischen März und Juli 2018 und wurde durch infas Institut für angewandte Sozialwissenschaft GmbH im Auftrag des IFT, Institut für Therapieforschung in München, durchgeführt. Die Durchführung der bundesweiten Studie erfolgte im Mixed-Mode-Design als standardisierte telefonische Befragung (CATI: Computer Assisted Telephone Interview), als schriftlich-postalische Erhebung (PAPSI: Paper and Pencil Self Interview) und als Online-Erhebung. Finanziell gefördert wird die Studie vom Bundesministerium für Gesundheit. Erhoben wurden 30-Tage, 12-Monats- und Lebenszeitprävalenz des Konsums von Tabak (Tabakprodukte sowie Shisha, Heat-Not-Burn Produkte und E-Zigaretten), Alkohol, illegalen Drogen und Medikamenten. Für konventionelle Tabakprodukte, Alkohol, ausgewählte illegale Drogen (Cannabis, Kokain und Amphetamine) und Medikamente (Schmerzmittel, Schlafmittel und Beruhigungsmittel) wurden zusätzlich Diagnosekriterien mit der schriftlichen Version des Münchener Composite International Diagnostic Interview (M-CIDI) für den Zeitraum der letzten zwölf Monate erfasst. Erfasst wurden zudem eine Reihe soziodemografischer Daten, der körperliche und psychische Gesundheitszustand, das Ernährungsverhalten, psychische Störungen sowie Module zu den Schwerpunktthemen Kinder aus suchtbelasteten Familien, Abstinenzgründe im Bereich Alkohol und die Wahrnehmung bzw. das Wissen der Gesundheitsgefährdung durch Alkohol.
- Körperlicher und psychischer Gesundheitszustand: Selbsteinschätzung des Gesundheitszustand; Selbsteinschätzung des psychischen Wohlbefindens; chronische Krankheiten; Häufigkeit von körperlichen Beschwerden oder Schmerzen ohne eindeutige Erklärung, Angstanfall / Panikattacke, häufig Sorgen, starke Ängste in sozialen Situationen, starke Ängste vor öffentlichen Plätzen, Verkehrsmitteln oder Geschäften, starke Ängste vor verschiedenen Situationen, z.B. Nutzung von Aufzügen, Tunneln, Flugzeugen sowie Unwetter, Traurigkeit bzw. Niedergeschlagenheit, Interessenverlust, Müdigkeit oder Energielosigkeit, ungewöhnlich glücklich, überdreht oder reizbar, belastende traumatische Ereignisse, psychiatrische, psychologische oder psychotherapeutische Behandlung in den letzten 12 Monaten; körperliche Aktivität und Ernährung in den letzten drei Monaten: Häufigkeit körperlicher Aktivitäten (Bewegung von Ort zu Ort, Sport in der Freizeit, berufsbedingte körperliche Aktivität) pro Woche; Dauer der körperlichen Aktivitäten; Konsum von ausgewählten Lebensmitteln (fettarme Milchprodukte, Rohkost, frische Salate, Kräuter, frisches Obst, Getreideprodukte, Kräutertee oder Früchtetee); durch übermäßigen Alkoholkonsum verursachte Krankheiten. 2. Medikamentenkonsum: Art des Medikamentenkonsums (Schmerzmittel, Schlafmittel, Beruhigungsmittel, Anregungsmittel, Appetitzügler, Antidepressiva, Neuroleptika und Anabolika (anabole Steroide) in den letzten 12 Monaten; Häufigkeit der Anwendung von Schmerzmitteln, Schlafmitteln, Beruhigungsmitteln, Anregungsmitteln, Appetitzüglern, Antidepressiva und Neuroleptika in den letzten 30 Tagen und jeweilige Verordnung durch einen Arzt; Einnahme von Schmerzmitteln, Schlafmitteln oder Beruhigungsmitteln in den letzten 12 Monaten; Abhängigkeitstendenzen: bezogen auf die letzten 12 Monate wurde erfragt: erhebliche Probleme im Zusammenhang mit der Einnahme bezogen auf Schmerzmittel, Schlafmittel und Beruhigungsmittel (Vernachlässigung von Haushalt und Kindern, schlechte Leistungen, verletzungsgefährdende Situationen unter Medikamenteneinfluss, unabsichtliche Verletzungen wie Unfall oder Sturz, rechtliche Probleme, Vorwürfe von Familie oder Freunden, zerbrochene Beziehung, finanzielle Schwierigkeiten, jemanden körperlich angegriffen oder verletzt, Einnahme in größeren Mengen oder über längeren Zeitraum als ärztlich verordnet bzw. beabsichtigt, Beschwerden beim Absetzen des Medikamentes und anschließende weitere Einnahme zur Vermeidung der Beschwerden, höhere Dosen erforderlich für gewünschte Wirkung bzw. abgeschwächte Wirkung, vergebliche Versuche, den Medikamentenkonsum zu reduzieren oder einzustellen, hoher Zeitaufwand für die Medikamentenbeschaffung oder zur Erholung von den Wirkungen, Einschränkung von Aktivitäten, Medikamenteneinnahme trotz Wissen über schädliche Wirkung, Verlangen nach Medikamenten so stark, dass Widerstehen bzw. andere Gedanken nicht möglich waren. 3. Rauchen: Raucherstatus; Rauchverhalten: im Verlauf des Lebens insgesamt mehr als 100 Zigaretten, Zigarren, Zigarillos, Pfeifen geraucht; Art des Tabakkonsums (Zigaretten, Zigarren, Zigarillos, Pfeife); Einstiegsalter beim Tabakkonsum; Zeitpunkt des letzten Tabakkonsums; konkrete Anzahl der Tage im letzten Monat, an denen Zigaretten (bzw. Zigarren, Zigarillos oder Pfeifen) geraucht wurden und durchschnittlich gerauchte Anzahl pro Tag; durchschnittlicher täglicher Konsum von 20 oder mehr Zigaretten (oder 10 Zigarillos, 7 Pfeifen, 5 Zigarren) in den letzten 12 Monaten; Rauchverhalten in den letzten 12 Monaten (musste mehr rauchen als früher, um die gleich Wirkung zu erzielen, Wirkung des Rauchens nahm ab, wesentlich mehr geraucht als vorgenommen, erfolglos versucht, das Rauchen über einige Tage einzuschränken oder aufzugeben, Kettenraucher, wegen Rauchen wichtige Aktivitäten aufgegeben, während einer ernsthaften Erkrankung weiter geraucht, Rauchen hat Arbeit, Schule oder Hausarbeit beeinträchtigt, in Situationen mit großer Verletzungsgefahr geraucht, weiter geraucht, obwohl dies andere Menschen ärgerlich oder unglücklich gemacht hat, starkem Verlangen nach Tabak nicht widerstehen können, wegen starken Verlangens nach Tabak an nichts anderes mehr denken können); körperliche bzw. psychische Beschwerden in den letzten 12 Monaten aufgrund des Rauchens; trotz körperlicher bzw. psychischer Beschwerden weiter geraucht; Beschwerden aufgrund Rauchentwöhnung in den letzten 12 Monaten (Niedergeschlagenheit, Schlaflosigkeit, Reizbarkeit/ Ärger, Ruhelosigkeit, Konzentrationsschwierigkeiten, langsamer Herzschlag, Gewichtszunahme); wieder mit dem Rauchen angefangen um Beschwerden zu vermeiden; ernsthafter Versuche mit dem Rauchen aufzuhören in den letzten 12 Monaten; erfolgreicher Versuch der Rauchentwöhnung; jemals Shisha (Wasserpfeife), ein Neat-Not-Burn Produkt oder eine E-Zigarette, E-Shisha, E-Pfeife, E-Zigarre benutzt und Zeitpunkt der letzten Nutzung; Alter bei der ersten Nutzung von E-Zigarette/ E-Zigarre/ E-Shisha/ E-Pfeife und Nutzungshäufigkeit in den letzten 30 Tagen; Nutzung von E-Zigaretten/ E-Zigarren/ E-Shishas/ E-Pfeifen mit oder ohne Nikotin. 4. Alkoholkonsum: Alter beim ersten Glas Alkohol; Alkoholkonsum mindestens einmal im Monat; Eintrittsalter beim regelmäßigen Alkoholkonsum; Alkoholexzesse (Rauschtrinken) in der Vergangenheit und Häufigkeit von Alkoholexzessen in den letzten 12 Monaten; Alter beim ersten Alkoholexzess; Zeitpunkt des letzten Alkoholkonsums; Gesamtanzahl der Tage mit Alkoholkonsum in den letzten 30 Tagen bzw. 12 Monaten; konkrete Angabe der durchschnittlich konsumierten Menge an Bier, Wein/Sekt, Spirituosen und alkoholhaltigen Mixgetränken (Alkopops, Longdrinks, Cocktails oder Bowle) in den letzten 30 Tagen bzw. in den letzten 12 Monaten; Anzahl der Tage mit Konsum von mindestens fünf Gläsern Alkohol in den letzten 30 Tagen bzw. 12 Monaten; Probleme durch Alkohol in den letzten 12 Monaten (erhebliche Schwierigkeiten bei der Arbeit, in der Schule oder im Haushalt, Situationen mit Verletzungsgefahr, Ärger mit der Polizei, Vorwürfe von Familie oder Freunden, zerbrochene Beziehung, finanzielle Schwierigkeiten, jemanden körperlich angegriffen oder verletzt); Alkoholkonsumverhalten in den letzten 12 Monaten (musste mehr trinken als früher, um die gleich Wirkung zu erzielen, Wirkung des Alkoholkonsums nahm ab, wesentlich mehr getrunken als vorgenommen, erfolglos versucht weniger Alkohol zu trinken oder ganz damit aufzuhören, über mehrere Tage hinweg viel Alkohol getrunken, betrunken gewesen oder unter den Auswirkungen des Alkohols gelitten, wegen des Alkohols wichtige Aktivitäten aufgegeben, starkem Verlangen nach Alkohol nicht widerstehen können, wegen starken Verlangens nach Alkohol an nichts anderes mehr denken können); Beschwerden nach Alkoholentwöhnung (Zittern, Schlaflosigkeit, Angstgefühl, Schwitzen, Halluzinationen (Krampf-)Anfall, Übelkeit, Erbrechen, Bewegungsdrang, Herzrasen); Alkohol getrunken, um derartige Beschwerden zu vermeiden; körperliche Erkrankungen oder seelische Probleme im Zusammenhang mit Alkohol in den letzten 12 Monaten; Alkoholkonsum trotz körperlicher bzw. seelischer Probleme; erhöhtes Krebsrisiko durch Alkoholkonsum (Magenkrebs, Eierstock-Krebs, Brustkrebs, Mund- und Speiseröhrenkrebs, Gehirntumor, Darmkrebs, Leberkrebs, Blasenkrebs); Alkoholkonsum in den letzten 30 Tagen; persönliche Gründe für Alkoholverzicht (Alkohol verleitet Menschen zum Kontrollverlust, Zustand der Erkrankung verschlechtert sich durch Alkohol, Eltern hatten ein Alkoholproblem, Familie spricht sich gegen Alkoholkonsum aus, Alkoholkonsum ist gegen meine spirituelle/religiöse Einstellung, ich mag den Geschmack und/oder Geruch von Alkohol nicht, eigene Schwangerschaft bzw. Schwangerschaft der Partnerin). 5. Drogenkonsum: Drogenerfahrung mit Cannabis (Haschisch, Marihuana), Aufputschmitteln, Amphetaminen, Ecstasy, LSD, Heroin, anderen Opiaten wie z.B. Codein, Methadon, Opium, Morphium), Kokain, Crack, Schnüffelstoffen und Pilzen als Rauschmittel oder bisher keine dieser Drogen probiert; jemals Substanzen konsumiert, die die Wirkung illegaler Drogen imitieren (Legal Highs, Research Chemicals, Badesalze, Kräutermischungen oder neue psychoaktive Substanzen (NPS); Konsum solcher legalen Substanzen in den letzten 12 Monaten; Form der konsumierten Substanzen (Kräutermischungen zum Rauchen, Pulver, Kristalle oder Tabletten sowie Flüssigkeiten); generell Drogen probiert; Häufigkeit des Drogenkonsums insgesamt jeweils bezogen auf Cannabis (Haschisch, Marihuana), Aufputschmittel, Amphetamine, Ecstasy, LSD, Heroin, andere Opiaten, Kokain, Crack, Schnüffelstoffe, Pilze bzw. Legal Highs, Research Chemicals, Badesalze, Kräutermischungen, NPS; Zeitpunkt des letzten Konsums der vorgenannten Drogen (in den letzten 30 Tagen, in den letzten 12 Monaten oder länger her); in den letzten 12 Monaten eine der vorgenannten Drogen genommen; Konsumhäufigkeit der einzelnen Drogen in den letzten 12 Monaten; Konsum von Cannabis oder Kokain oder Amphetaminen in den letzten 12 Monaten; Probleme im Zusammenhang mit dem Drogenkonsum bezogen auf Cannabis, Kokain oder Amphetaminen in den letzten 12 Monaten (Probleme bei der Arbeit, in der Schule oder bei der Versorgung des Haushalts, Verletzungsgefahr, Unfall, rechtliche Probleme, Vorwürfe von Familie oder Freunden wegen Drogen, zerbrochene Beziehung, finanzielle Schwierigkeiten, jemanden körperlich angegriffen oder verletzt, größere Mengen konsumiert, körperliche Beschwerden nach geringerem Konsum, Drogen genommen, um derartige Beschwerden zu vermindern oder zu vermeiden, mehr eingenommen als beabsichtigt, vergeblich versucht, den Drogenkonsum zu reduzieren oder einzustellen, viel Zeit mit der Drogenbeschaffung, dem Drogenkonsum oder der Erholung von der Wirkung verbracht, wegen Drogen wichtige Aktivitäten aufgegeben, gesundheitliche Probleme, Drogenkonsum trotz dieser Gesundheitsprobleme fortgesetzt, psychische Probleme, Drogenkonsum trotz dieser psychischen Probleme fortgesetzt, Verlangen nicht widerstehen können, wegen starken Verlangens nach Drogen an nichts anderes mehr denken können); Amphetamine bzw. Methamphetamine: Jemals Amphetamin (Speed, Pep oder Paste) bzw. Methamphetamin (Crystal, Crystal-Speed, Crystal-Meth oder Meth) probiert; Konsumhäufigkeit von Amphetamin bzw. Methamphetamin in den letzten 12 Monaten. Demographie: Geschlecht; Alter (Geburtsjahr); Geburtsland; Wohndauer in Deutschland; deutsche oder andere Staatsbürgerschaft; Geburtsland der Eltern; deutsche oder andere Staatsbürgerschaft der Eltern sowie Wohndauer der Eltern in Deutschland (Migrationshintergrund); Körpergröße in Zentimetern; Körpergewicht in Kilogramm; Familienstand; Religionsgemeinschaft; Anzahl leiblicher Kinder unter 18 Jahren; Geschlecht und Alter dieser Kinder; bestehende Schwangerschaft und Schwangerschaftswoche (nur Frauen); Zusammenleben mit einem Partner oder einer Partnerin; Anzahl der Personen im Haushalt (Haushaltsgröße); Geschlecht und Alter der Kinder im Haushalt; Verwandtschaftsbeziehung zu diesen Kindern; höchster Schulabschluss; angestrebter Schulabschluss; höchster beruflicher Ausbildungsabschluss; Erwerbstätigkeit; Gruppenzugehörigkeit wenn nicht erwerbstätig; früher voll- oder teilzeiterwerbstätig; berufliche Stellung der derzeitigen bzw. früheren Erwerbstätigkeit; Befragter ist Hauptverdiener im Haushalt; berufliche Stellung des Hauptverdieners; Haushaltsnettoeinkommen. Zusätzlich verkodet wurde: Interviewnummer; Geschlecht, Geburtsjahr, Nationalität und Altersgruppe laut Einwohnermeldeamt; Pointnummer; West/Ost; Erhebungsmethode des Interviews; Basisstichprobe/ Aufstockungsstichprobe; Interviewjahr; Interviewmonat und Interviewtag; Gewichtungsfaktoren; Fragebogen allein ausgefüllt.
Probability: MultistageProbability.Multistage
Wahrscheinlichkeitsauswahl: Mehrstufige ZufallsauswahlProbability.Multistage
Self-administered questionnaire: Web-based (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI
Selbstausgefüllter Fragebogen: Webbasiert (CAWI)SelfAdministeredQuestionnaire.CAWI
Telephone interview: Computer-assisted (CATI)Interview.Telephone.CATI
Telefonisches Interview: Computerunterstützte Befragung (CATI)Interview.Telephone.CATI
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Creator | Institut für Therapieforschung (IFT), München |
Publisher | GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften |
Publication Year | 2023 |
Rights | C - Data and documents are only released for academic research and teaching after the data depositor's written authorization. For this purpose the Data Archive obtains a written permission with specification of the user and the analysis intention.; C - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre nur nach schriftlicher Genehmigung des Datengebers zugänglich. Das Datenarchiv holt dazu schriftlich die Genehmigung unter Angabe des Benutzers und des Auswertungszweckes ein. |
OpenAccess | true |
Contact | http://www.gesis.org/ |
Representation | |
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Discipline | Psychology; Social and Behavioural Sciences |
Spatial Coverage | Germany; Deutschland |