Based on the question of the conditions of origin of health according to the salutogenetic approach (Antonovsky, 1987), questions were asked about the burdens and resources in the lives of 20-year-old Swiss people. These were addressed on three levels: the social, the mental and the somatic level. The project explored relationships and interdependencies between these three levels. Basic model of the construction of the questionnaire was the inventory of burdens and resources of young people in social, psychological and somatic terms. Possible regional and cultural differences in attitudes towards health and health behavior were investigated in relation with the 4 language regions of Switzerland, the urban-rural differentiation and different lifestyles relating to social background. The inventories formed the independent bundles of variables that are supposed to explain attitudes towards health and health behavior. The objectives of the study were: to obtain prevalence data on health concepts, health knowledge, health status and health behavior, the description of gender and class specific health concepts, a regional and cultural differentiation of these health concepts as well as the analysis of the relationship between attitude and knowledge on health behavior. In addition, the relationships between conditions of socialization, life events, personality traits, somatic traits and health were examined and an attempt to determine health indicators was made.
Ausgehend von der Frage nach Entstehungsbedingungen von Gesundheit gemäss dem salutogenetischen Ansatz (Antonovsky, 1987), wurde nach Belastungen und Ressourcen im Leben 20jähriger Schweizerinnen und Schweizer gefragt. Dies geschah auf drei Ebenen: Der sozialen, der psychischen und der somatischen Ebene. Das Projekt untersuchte Zusammenhänge und Interdependenzen zwischen diesen drei Ebenen. Grundmodell der Konstruktion des Fragebogens war die Inventarisierung von Belastungen und Ressourcen der Jugendlichen in sozialer, psychischer und somatischer Hinsicht. Möglichen regionalen und kulturellen Unterschieden in der Einstellung zur Gesundheit und im Gesundheitsverhalten wurde in Zusammenhang mit den 4 Sprachregionen der Schweiz, der Stadt-Land Differenzierung und schichtspezifischen Lebensstilen nachgegangen. Die Inventarisierungen bildeten die unabhängigen Variablenbündel, die Einstellungen zur Gesundheit und das Gesundheitsverhalten erklären sollen. Ziele der Untersuchung waren: Gewinnung von Prävalenzdaten zu Gesundheitskonzepten, Gesundheitswissen, Gesundheitsstatus und Gesundheitsverhalten, die Beschreibung geschlechts- und schichtspezifischer Gesundheitskonzepte, eine regionale und kulturelle Differenzierung dieser Gesundheitskonzepte sowie die Analyse der Beziehung zwischen Einstellung und Wissen auf das Gesundheitsverhalten. Ferner wurden die Zusammenhänge zwischen Sozialisationsbedingungen, Lebensereignissen, Persönlichkeitsmerkmalen, somatischen Merkmalen und Gesundheit beleuchtet und der Versuch einer Bestimmung von Gesundheitsindikatoren unternommen.